Je ontvangt het bericht dat je Etsy Account opgeschort is, je Etsy Shop geschorst. Paniek, wat moet je dan doen?! Dit gebeurde mij ook, en dit hielp:
Raak niet in paniek wanneer je Etsy shop geschorst wordt
1. Raak niet in paniek wanneer je Etsy shop geschorst wordt, is het belangrijkste advies wat ik je kan geven. Of je nu al lang op Etsy verkoopt, of kort. Iedereen krijgt te maken met de geautomatiseerde systemen van Etsy. Zelf noem ik ze Etsy bots.
Op 21 december werd mijn gloednieuwe Etsy shop gegijzeld gehouden door Etsy bots. Ik had net de eerste twee verkopen binnen en – poef – ik kon er niet meer bij. “You’re Etsy account is currently suspended.” Tja… wat betekent dat?!
Wat gebeurt er als je Etsy shop op non-actief wordt gesteld?
Het is goed om te weten wat er gebeurt wanneer je Etsy shop geschorst wordt: je winkel wordt op non-actief gesteld. Dat betekent dat je winkel nog wel gevonden kan worden op de naam van jouw winkel. Maar dan krijgt de koper het bericht “NaamVanJeWinkel” verkoopt momenteel niet op Etsy. Je listings zijn niet actief. Ze zijn niet vindbaar. Aan de achterkant kun je wel je bestaande listings aanpassen, maar je kunt geen nieuwe listings aanmaken. Je shop staat echt even helemaal stil. Je kunt nu even niets verkopen.
Starten met digitale producten verkopen op Etsy? Lees: Digitale producten verkopen op Etsy: hoe dan?!
Waarom wordt je Etsy account geschorst?
De redenen van een schorsing zijn uiteenlopend. Etsy is grotendeels geautomatiseerd. In de tweede helft van 2023 gebeurde het heel veel dat shops zonder duidelijke reden worden geschorst. Ik ben in contact met veel verschillende Etsy verkopers en die zeggen allemaal hetzelfde: ik zie geen duidelijke reden! Etsy stuurt je soms wel, soms niet een mailtje met het bericht dat je account opgeschort is. Het waarom blijft algemeen: je hebt je niet aan het beleid van Etsy gehouden. Het kan dan nog steeds van alles zijn dat de bots getriggerd hebben om je shop te sluiten.
De meest voorkomende triggers voor startende ondernemers zijn:
- Je betalingsinformatie is onvolledig of onjuist
- Gebruik van VPN
- Niet op tijd de rekening betaald
- Infringement: dat je merknamen in je teksten gebruikt
- Je verkoopt artikelen die je niet mag verkopen op Etsy
Je betalingsinformatie is onvolledig of onjuist
Het gebeurt geregeld dat nieuwe verkopers tijdens het opzetten van hun shop al geschorst worden. Dan is meestal de eerste reden van toepassing. Je betalingsinformatie is nog onvolledig. Kun jij natuurlijk weinig aan doen. Ik denk dat dit bij mij ook een reden was, omdat mijn bankaccount nog geverifieerd moest worden. Dit kan pas na de eerste verkoop en dit doe je dan bij voorkeur zo snel mogelijk (binnen 1 dag).
–> Belangrijk om de bankverificatie via een browser te doen, want via de app werkt de melding niet altijd goed!
Gebruik van VPN
Als je VPN gebruikt, dan lijkt het alsof je vanuit een andere plek inlogt. Dit lijkt voor een Etsy bot op een verdachte activiteit. Voor je het weet is je Etsy account geblokkeerd en je shop gegijzeld door de bot. Zorg er dus voor dat je je VPN niet gebruikt wanneer je op Etsy inlogt.
Niet op tijd de rekening betaald
Betaal op tijd je rekening! Je krijgt geen duidelijke meldingen als je dit niet doet – tot je shop gesloten is. Dat is zuur en onnodig. Check elke 1e van de maand of er een rekening open staat en betaal deze op tijd. Voorkomt veel frustratie!
Infringement: dat je merknamen in je teksten gebruikt
Gebruik geen beschermde merknamen in je teksten. Zoiets simpels als “Micky Mouse” kan al de reden zijn dat de Etsy bots je op de radar hebben en je shop gijzelen. Zeg dus niet dat jouw muis op Micky Mouse lijkt of dat het een Disney-look-a-like is. Je gebruikt merknamen. Het is het gewoon niet waard om daarvoor gesloten te worden. Je kunt online checken of de naam die jij wilt gebruiken beschermd is. Een betaald E-Rank account geeft ook toegang tot deze informatie.
Je verkoopt artikelen die je niet mag verkopen op Etsy
Etsy is een internationale marktplaats voor handgemaakte items. Je mag geen fabrieksitems inslaan en doorverkopen als ‘handmade’. Het mogen digitale producten zijn en je mag er oneindig veel van verkopen, als jij maar het recht hebt om de unieke creatie te verkopen. Je hebt het recht wanneer jij het zelf gemaakt hebt, of iets in jouw opdracht gemaakt is, of wanneer je iets koopt met ‘commercial license’ – bijvoorbeeld PLR (Private Label Rights)-producten die je nog wel uniek moet maken voordat je ze in je shop zet. Wanneer je deze regel overtreedt, zal ofwel Etsy ofwel andere actieve kopers/verkopers jouw shop rapporteren en wordt jou de toegang ontzegd tot de Etsy marktplaats.
Communicatie met Etsy
Berichten met Etsy Support zijn een drama. 9 van de 10 keer krijg je automatische berichten en heb je niet het idee dat een mens naar jouw bericht heeft gekeken. De berichten zijn vaag en algemeen en zo voor iedereen van toepassing. Maar wat de trigger dan daadwerkelijk geweest is? Daar kom je niet achter. Maar wat moet je dan wel doen? Ik heb een kort stappenplan voor je wanneer de Etsy Bots jouw shop targeten:
- Raak niet in paniek
- Lees voor de zekerheid Etsy Policy nog eens door
- Check je betaalinformatie / bankverificatie op een browser (niet in de Etsy App!)
- Controleer of je listings écht geen beleid overtreden
- Wacht één dag voor je reageert
- Stel een “appeal” op
In de meeste gevallen zal deze volgorde zijn vruchten afwerpen en heb je binnen no-time je shop weer lopend. Als je iets tegenkomt dat je moet aanpassen of verbeteren, dan heb je daar nu de gelegenheid voor. Ik vermoed dus dat mijn bankverificatie de bottleneck was. Ik moest even wachten tot deze doorkwam, en in die tijd heb ik mijn appeal verzonden. Fout, had ik niet moeten doen. Ik denk dat de Etsy bots dit niet oké vonden. Ik kreeg het bericht dat mijn account “permanently suspended” was en dat ik niets meer zou kunnen doen om mijn shop te herstellen. Het werd zelfs gesigneerd door een menselijke naam. Maar ik hoorde van andere verkopers dat het een automatisch bericht was.
Wanneer je Etsy shop permanent geschorst wordt
Help. Als je dan bericht krijgt dat je Etsy Shop permanent geschorst wordt… Dat je leest dat er geen mogelijkheid is om hiertegen in beroep te gaan. Dat contact met Etsy Support geen impact maakt. Met dit Etsy account kun je niet meer kopen of verkopen op de internationale marktplaats… Én het is oneerlijk!
Ach ik vond het echt heel erg. Ik raakte wel in paniek. Ik doorliep de stappen te snel. Maar!!! Geef nu de hoop niet op…
Geef niet op
Wanneer de Etsy bots je account permanent schorsen, dan is er nog hoop. Bij mij is het goed gekomen na precies één week! Wat mijn vervolgstappen zijn geweest:
- Advies vragen aan andere Etsy verkopers
- Contact zoeken met Etsy Support
- Een aanvraag doen via BBB
Advies vragen aan andere Etsy verkopers
Via de Passive Income Society is er een zeer actieve community met heel veel ervaring. Ik heb in de berichten gezocht naar ervaringen van andere leden met de gijzelingen door Etsy bots. Ook kon ik een eigen bericht plaatsen. De ervaringen van anderen werkten voor mij kalmerend. Deze permanente schorsing betekende niet het einde van mijn shop. In tegendeel, een doorstart zou mogelijk zijn. Ik was immers nog maar net begonnen.
Andere leden hadden soortgelijke ervaringen. Etsy shops die zonder reden geschorst worden. Bij de meesten werkten de stappen die ik eerder noemde. Een ander lid dat net als ik clipart verkoopt, vertelde dat haar shop 11 dagen permanent gesloten was. Maar dat ze met de genomen stappen toch het verlossende mail kreeg met excuses. Haar shop mocht weer open, de Etsy bots hadden zich vergist. Dus… wat dan te doen!
Contact zoeken met Etsy Support
Je kunt op je appeal-afwijzing reageren. Ik had een nette mail opgesteld waarin ik begrip toon voor de sluiting, bericht dat ik me echt aan het Etsy-beleid wil houden. En vervolgens waarom ik denk dat de schorsing onterecht is. Of mijn shop alsjeblieft weer open mag? Ik kreeg niet direct antwoord van Etsy. Ik heb in de loop van de week nog twee keer contact gezocht, maar ik denk niet dat dit iets uitgemaakt heeft. Na 7 dagen kwam er een reactie op deze eerste mail dat de Etsy bots inderdaad een foutje hadden gemaakt. Precies dezelfde mail als mijn mede clipart-verkoper had gehad. Ook geautomatiseerd dus.
Een aanvraag doen via BBB
Deze was volledig nieuw voor me. Het Better Business Bureau is een Amerikaanse organisatie die handelt in de belangen van ‘de kleintjes.’ Tegenover Etsy, een miljardenorganisatie, ben ik echt een kleintje. Wanneer je via BBB een aanvraag doet, dan nemen zij voor jou contact op met het aangesloten bedrijf en daarop moet Etsy dan reageren.
Ondanks dat de kerstdagen een groot deel van de werkweek opslokten, is het Better Business Bureau direct voor me aan de slag gegaan. Het heeft mijn ‘request for reinstatement’ aan Etsy doorgegeven. Binnen een werkweek heeft Etsy hierop een reactie gegeven:
Etsy stuurde deze reactie op dezelfde dag dat ze ook mij excuses maakten. Met daarin het goede bericht dat mijn Etsy shop wordt hersteld. Binnen 20 minuten kunnen kopers weer listings vinden via de Etsy Search Engine. Ik kon wel springen van blijdschap en opluchting.
Eind goed al goed
Eigenlijk ontdekte ik door de schorsing van mijn Etsy Shop dat ik het echt héél erg vond dat ik er niet meer bij kon. Ik heb een leuk plan gemaakt om clipart te creëren en te verkopen via Etsy. Ik word er blij van, ik krijg er veel complimenten over en zie hier echt potentie in. Gelukkig kan ik dit plan nu verder uitvoeren. Ik weet nog niet hoe snel de business ‘profitable’ wordt, maar ik weet van andere leden dat het goed kan én gebeurt.
Heb jij ook een goede of een slechte ervaring met Etsy? Laat het me vooral weten in de comments! En… durf je na dit hele verhaal toch nog te starten met een Etsy shop? Gebruik dan mijn referral link om te starten met 40 gratis listings (t.w.v. 40 × 0.19 = € 7,60).
Wil jij ook bouwen aan een Etsy shop, maar weet je niet waar je moet beginnen?
Mijn #1 Membership waar heel veel kennis en ervaring gedeeld wordt is de Passive Income Society van Jessa Bellman. Ik haal er heel veel waarde en plezier uit door hier actief te zijn (ik heb zelfs al eens een challenge gewonnen en ontving $ 50 dollar!)
In “Digitale producten verkopen op Etsy: hoe dan?!” vertel ik ook meer over dit membership.
Zoek je naar een Nederlandse community en lessen in het Nederlands? Dan is de Etsy Academy van Rowena Rousseau wellicht jouw beste keuze. De enige die ik ken in het Nederlands in ieder geval. Daarover vind je meer in Succesvol verkopen op Etsy. De Etsy Academy is ook onderdeel van het Become Financially Free Premium lidmaatschap.
Lees er meer over in mijn reviews: Review Become Financially Free Membership van Rowena Rousseau & Review #2 Become Financially Free Rowena Rousseau.
Vragen mag je altijd stellen via mijn contactformulier of gebruik de reactiemogelijkheid onderaan deze pagina!
Wat balen zeg, maar fijn dat het weer is opgelost! Eén van mijn shops is ook gesloten geweest, in de eerste weken. Ik wist gelukkig dat het veel nieuwe shops overkomt en dat het vaak ook bedoeld lijkt als test om te kijken of er een echte verkoper achterzit. Het is toen gelukkig binnen een dag opgelost. Veel succes weer op Etsy!
Mijn etsywinkeltje staat al jaren leeg, maar ik zou anders echt wel schrikken van zo’n bericht. Ik heb het nog nooit gehad. Ik heb wel al gehad dat ik bij een shop had besteld en die ineens verdwenen bleek te zijn. OOk dat was schrikken maar dat kwam gelukkig snel weer goed (ik had toen namelijk mijn bestelling nog niet ontvangen).
Ach ja dat geloof ik!
Ik begrijp de inzet van de bots bij Etsy wel – er zijn ook heel veel scammers actief. Maar toch… je hoopt als mens weer met een mens contact te kunnen krijgen 😉
Ik gebruik Etsy zelf niet maar ik kan me inbeelden dat dit toch wel even schrikken is en dat je echt niet zat te wachten op zoveel gedoe. Wel goed dat je je ervaring deelt voor anderen die dit ook meemaken.
Nou zeker!
Ik hoop ook dat anderen inderdaad weer verder kunnen met de ervaringen en tips in het artikel! 🙂
Mijn Etsy shop is leeg en ik koop meer dan ik verkoop op Etsy, maar ik kan mij wel voorstellen dat het even schrikken is. Gelukkig is het goedgekomen. Eind goed, al goed.
Yes! Wat leuk dat je ook op Etsy koopt!
In Nederland is het nog niet zo bekend, maar daar komt volgens mij langzaamaan verandering in!
Dank je voor je uitgebreide verhaal. Ik heb hetzelfde probleem.
Nu maar proberen van de definitieve schorsing af te komen.
Hoi Gerard!
Ik zie nu pas je reactie, sorry. Hopelijk is het inmiddels gelukt met het stappenplan?
Dit is mij nu al twee keer gebeurd in de afgelopen maand! Om gek van te worden!! En GEEN e-mail van Etsy met ook maar enige uitleg, dus ik ga het nu proberen via BBB. Heb je nog specifieke tips voor me daarover?
Wil zo graag dat dit slaagt!
Hoi Marjolein. 2 keer zelfs! Ongelofelijk!
Bij mijzelf en voor een vriendin van mij is het best vlot gelukt via de BBB. Blijf vooral netjes en dankbaar (ultra Amerikaans) en ikzelf benadruk ook dat ik graag samen wil werken met Etsy en absoluut niets wil doen om ze voor het hoofd te stoten. Ben heel benieuwd naar jouw ervaring!
Precies dit is mij overkomen en ik ben nog steeds geschorst… Al sinds 26 januari wordt er niet gereageerd om mijn berichten naar Etsy. Ik heb geen flauw idee waarom ik geschorst ben heb van alles geprobeerd aan te passen maar ik krijg mijn winkeltje niet aan de praat. Ik had er al behoorlijk wat op staan en mijn hele marketing was hier op gebaseerd. Als er dus iemand is die mij nog wil helpen dan heel graag!
Hoi Daisy. Het is echt heel zuur. Etsy heeft heel veel te maken met scammers en het systeem vist er gewoon teveel signalen uit om je winkel on hold te zetten. Zeker als je, net als jij al heel wat online hebt, dan is het extra pijnlijk als je winkel geschorst wordt. Ik zou het via de BBB proberen. Een klacht indienen. Blijf altijd vriendelijk en benadruk dat je heel graag samen wilt werken met Etsy om je handgemaakte items te verkopen!
Bedankt voor je reactie. Super fijn dat je hier aandacht aan schenkt en ja gedeelde smart is echt halve smart… Ik heb op de website van BBB gekeken maar daar zie ik niet hoe ik hen precies kan benaderen voor Etsy. Als je hier nog tips in hebt heel graag!
Hoi Daisy, stuur je me anders even een mailtje via contact? Dan kijk ik even met je mee!
Helaas blijf ik op de website van BBB een foutmelding krijgen wanneer ik op file a complaint druk, vervolgens krijg ik een keuze wat voor complaint ik heb. Hierin maak ik de eerst keuze. Wanneer ik dan nogmaals op file a complaint druk krijg ik zowel op mijn telefoon, laptop als andere browsers een foutmelding. Weet iemand of er nog een andere weg te bewandelen is of is dit het punt waarop ik toch de handdoek in de ring moet gooien 😉
Ik ben ook geschorst, maar ik kom er ook niet uit waarom… lijkt alsof het iets met betalingen is. Ik zou niet de juiste informatie hebben verstrekt?? Volgens mij is het nu dan ook einde verhaal als je dus hebt gevraagd om herstel. Onwijs gedoe dit en zo onduidelijk! Zo jammer en wil eigenlijk niet opgeven maar het wordt je niet makkelijk gemaakt
Thanks voor de info! Ik ben helaas al sinds mei geschorst met 3 shops. En ik heb werkelijk waar geen idee. Ik heb alles aangepast en gecheckt wat ik moet checken, maar het blijft telkens hetzelfde. Heb je nog tips? Heeft het zin om alles over te hevelen naar een andere, nieuwe shop? Ik ga sowieso BBB proberen, weet jij of daar kosten aan verbonden zitten? Dat kan ik niet zo goed zien? Ben benieuwd!
Hoi Dio, er zitten geen kosten verbonden aan de BBB. Ik hoop dat het je inmiddels al gelukt is?!
Heb helemaal geen winkel op etsy maar mijn account wat ik alleen gebrui om aankoen te doen is geblokkkerd en er wordt verwezen naar het shop owner gedeelte?
Ik snap hier werkelijk niets van.
Weet iemand hoe ik dit moet aanpakken want Etsy geeft niet thuis.
Hoi Willemijn, dat is echt zoooo vervelend. Je praat al gauw met bots wanneer je eerst contact zoekt met etsy – die zeggen bijna nooit wat inhoudelijks. Als je zonder succes een appeal hebt ingediend, is daarna de beste route via de BBB om contact te krijgen met een écht persoon binnen de organisatie. Hopelijk lukt je dat!